"A1" kategóriás vizsga menete

"A1" kategóriás KRESZ vizsga menete

"A1" kategóriás RUTIN vizsga menete

"A1" kategóriás forgalmi vizsga menete

"A1" kategóriás rutin vizsga menete

  • 15 perccel a vizsgakiírás időpontja előtt légy a vizsga helyszínén úgy, hogy nálad van a személyi igazolványod vagy az útleveled, és természetesen, ha már van jogosítványod, akkor az is. Fontos, hogy érvényes legyen minden okmányod. Szükséges továbbá: bukósisak, (a bukósisak kialakításától függően szemüveg), protektoros hosszúnadrág (nadrágba vagy nadrágra illeszthető térdprotektorral) és protektoros dzseki (dzsekibe vagy dzsekire illeszthető könyök- és gerincprotektorral), protektoros kesztyű, magas szárú, zárt cipő vagy csizma.
  • Amikor sorra kerülsz, a bemutatkozáskor felveszik az adataidat. Ha nincs a motor az indulási vonalnál, told oda. Azon a motorkerékpáron, amelyiken vizsgázol, először az elindulás előtti "Biztonsági ellenőrzési feladatok"-at kell elvégezned. Groteszk dolog, de ha valamit kihagysz ennél a feladatnál – a vizsgabiztos nem szól –, és attól még hibátlanul végrehajtod a kötelezően előírt "Technikai kezelési és manőverezési feladatok"-at, de megbuktál, mert pl. kihagytad a kormány-csapágy holtjátékának vizsgálatát. Rajtad kívül oktatód is nagyon dühös lesz. Reméljük, erre nem kerül sor.

Az itt lent felsorolt vizsgafeladatokból az "E1" számút, valamint a(z) "E2" és a(z) "E8" számozású "Minősítő lapon" tételesen megadott feladatok közül csak egyetlen megjelöltet kell megoldanod. Ezután az "M1" az "M2" és az "M3" technikai kezelési és manőverezési feladatok következnek. Vigyázz, a feladatok sorrendjét ne cseréld fel!

Még egyszer, de mostmár tételesen: a (RUTIN)vizsga 2 részből áll;

  1. Biztonsági ellenőrzési feladatokból, és
  2. Technikai kezelési és manőverezési feladatokból

A vizsga időtartama 20 perc, melyből 15 perc a feladatok végrehajtására biztosított idő.

1. Biztonsági ellenőrzési feladatok

Az "E1" vizsgafeladat; a jármű biztonsági berendezéseinek elindulás előtti kötelező ellenőrzése.

A vizsga technikai és manőverezési feladatainak végrehajtása előtt végezd el a kötelezően előírt ellenőrzéseket: gumiabroncsok, kormányberendezés, világító- és fényjelző berendezések, fékberendezések, fékhatás ellenőrzése.

Ügyelj, hogy a fékhatás ellenőrzését a jármű megtolásával és megállításával végezd!

Az "E2" vizsgafeladat; a motorolaj ellenőrzése.

Négyütemű motor esetén mutasd meg az olajnyomás ellenőrzését, az olaj után-töltésének helyét, ellenőrizd le az olajszintet! Kétütemű motor esetén ismertesd a helyes üzemanyag és kenőanyag keverési arányát.

Az "E3" vizsgafeladat; a sebességváltó ellenőrzése.

Mutasd meg a sebességváltóban lévő olajszint ellenőrzésének módját. Mutasd meg, hol tölthető be a kenőolaj a sebességváltóba.

Az "E4" vizsgafeladat; a tengelykapcsoló kar ellenőrzése.

Végezd el a tengelykapcsolókar holtjátékának ellenőrzését, ismertesd beállításának módját, menetét!

Az "E5" vizsga feladat; a motorkerékpár meghajtásának ellenőrzése.

Az éppen kezed ügyében lévő motorkerékpár függvényében ismertesd a meghajtólánc, vagy bordásszíj feszességének ellenőrzését, állításának lehetőségét (kardánhajtás esetén a meghajtás karbantartását).

Az "E6" vizsga feladat; a kerékfelfüggesztés ellenőrzése.

Végezd el az első rugóstagok és a hátsó lengővilla ellenőrzését.

Az "E7" vizsgafeladat; az üzemanyag ellátó rendszer ellenőrzése.

Ismertesd a benzincsap állásait, a jármű tankjában lévő üzemanyagfajtát, mutasd meg a szűrőt.

Az "E8" vizsgafeladat; az elsősegélynyújtó csomag ellenőrzése.

Ennél a feladatnál csupán a jármű elsősegélynyújtó csomagját kell megmutatnod.

Ha végeztél, akkor az "M1"-es manővert kell végrehajtanod

2. Technikai kezelési és manőverezési feladatok

Az "M1" vizsgafeladat; a kis sebességű manőverezés és iránytartás.

  • Elindulás előtt vedd fel a bukósisakot és csatold be. A motorkerékpárt emeld le a kitámasztó lábról, és állj az indulás helyét jelző vonalhoz. A vizsgabiztos jelzésére indítsd be a motort, majd a megfelelő üléshelyzet elfoglalása, irányjelzés (karral vagy irányjelzővel), az indítófokozat kapcsolása és kellő körültekintés után indulj el.
  • Egyenletes, lassú tempóval haladj a motorkerékpárral a kijelölt nyomvonalon (a kúpok között, illetve azok kerülésével) a kúpok érintése nélkül. A pálya végén fordulj meg egy ívben, és egészen lassú menetben (maximum 1 m/s) haladj át az 1 m széles és 8 m hosszú folyosón.
  • A folyosóból kiérve növeld a motorkerékpár sebességét, kapcsolj második sebességi fokozatot, majd fékezz, és állj meg az úttest szélén úgy, hogy az első kerék a négy kúppal kijelölt területen belül, a megállás helyét jelző vonal előtt legyen. Kapcsolj "üres" sebességi fokozatot.

A feladat végrehajtása során minden irányváltoztatási szándékodat jelezned kell, és az irányváltoztatás végrehajtásának veszélytelenségéről kellő körültekintéssel győződj meg.

Sikertelen a vizsgád, ha

  • a pálya területét elhagyod;
  • ha a motorkerékpárral felborulsz;
  • haútvonalat tévesztel (kúpot kihagysz);
  • hakúpnak ütközöl;
  • hamenetközben leteszed a lábad;
  • ha1 m/s sebességnél gyorsabban haladsz át a folyosón;
  • haa meghatározott helyen nem állsz meg;
  • ha a sebességi fokozatba kapcsolt motort akarod beindítani;
  • hatechnikai kezelési hiba vagy elzárt benzincsap miatt a feladat végrehajtása közben a motor leáll;
  • ha az irányjelzést vagy a körültekintést elmulasztod.

Ha végeztél az "M1"- sel, akkor az "M2"-es manővert kell végrehajtanod.

Az "M2" vizsgafeladat; gyors manőverezés.

  • Becsatolt bukósisakban a motorkerékpáron ülve, járó motorral az indulási vonalnál várjad a vizsgabiztos indító jelzését.
  • A vizsgabiztos jelzésére az irányjelzést követően, az indító fokozat kapcsolása és kellő körültekintés után indulj el a motorkerékpárral.
  • Gyorsíts fel száraz úton 20-25 km/h, nedves úton 15-20 km/h sebességre és az úttest felezővonalában elhelyezett kúpok (7 db.) között a motorkerékpár döntögetésével szlalomozva haladj a pálya végéig, majd a (6.) és a(7.) kúpokkörül kétszer "nyolcas"-t írj le, és a korábbi útvonalat keresztezve, szlalomozva haladj visszafelé. Fékezz, és a motorkerékpárral úgy állj meg, hogy az első kerék a (4 db.) kúppal kijelölt területen belül, a megállás helyét jelző vonal előtt legyen. Kapcsolj "üres" sebességi fokozatot.

A feladat végrehajtása során irányjelzést csak elinduláskor kell adnod.

Sikertelen a vizsgád, ha

  • a pálya területét elhagyod;
  • ha a motorkerékpárral felborulsz;
  • ha útvonalat tévesztel (kúpot kihagysz);
  • ha kúpnak ütközöl;
  • ha menet közben leteszed a lábad;
  • ha nem gyorsítsz fel az előírt sebességre;
  • ha nem a meghatározott helyen állsz meg.

Ha végeztél az "M2"-sel, akkor az "M3"-as manővert kell végrehajtanod.

Az "M3" vizsgafeladat; gyors manőver - akadály kikerülése - intenzív fékezés.

  • Becsatolt bukósisakban a motorkerékpáron ülve, járó motorral az indulási vonalnál várjad a vizsgabiztos indító jelzését. A vizsgabiztos jelzésére az indító fokozat kapcsolása után induljon el a motorkerékpárral. Gyorsíts fel a motorkerékpárral a kijelölt nyomvonalon a kúpok között haladva, száraz úton 30 km/h, nedves úton 20-25 km/h sebességre, majd csökkentsd a motorkerékpár sebességét, kerüld ki az akadályt, és a pálya végénél fordulj meg egy ívben.
  • Gyorsíts fel motorkerékpárral száraz úton 50 km/h, nedves úton 35-40 km/h sebességre, kerüld ki az akadályt (bójasort) és az adott sebességről azúttest szélénél lévő jelzőkúptól és a fékezés kezdetét jelző vonaltól kezdve intenzív fékezéssel, mindkét fék egyidejű használatával állj meg 24 m-en belül, a megállási helyét jelző vonal előtt. Kapcsolj "üres" sebességi fokozatot.

A feladat végrehajtása során irányjelzést csak elinduláskor kell adnod.

Sikertelen a vizsgád, ha

  • a pálya területét elhagyod;
  • ha a motorkerékpárral felborulsz;
  • ha útvonalat tévesztel (kúpot kihagysz);
  • ha kúpnak ütközöl;
  • ha menet közben leteszed a lábad,
  • ha nem gyorsítsz fel az előírt sebességre;
  • ha a fékezés kezdetét jelző kúp és vonal előtt az mkp. hosszánál távolabbról kezded meg a fékezést;
  • ha az előírt fékúton nem tudsz megállni;
  • ha nem az első és hátsó fék együttes használatával lassítsz és állsz meg.

Internetes jelentkezés a tanfolyamra

"A1" kategóriás forgalmi vizsga menete

15 perccel a vizsgakiírás időpontja előtt légy a vizsga helyszínén úgy, hogy nálad van a személyid vagy útleveled, és természetesen, ha már van jogsid, akkor az is.

  • Fontos, hogy érvényes legyen minden okmányod. Szükséges továbbá a bukósisak, a szemüveg (a bukósisak kialakításától függően), protektoros hosszúnadrág (nadrágba vagy nadrágra illeszthető térdprotektorral) és protektoros dzseki (dzsekibe vagy dzsekire illeszthető könyök- és gerincprotektorral), protektoros kesztyű, magas szárú zárt cipő vagy csizma viselete.
  • A forgalmi vizsgán egyidejűleg maximum ketten vizsgázhattok.
  • A vizsga alatt a vizsgabiztos és az oktató személyautóval kísér téged.
  • A forgalomban eltöltött vezetési vizsgád időtartama 50 perc, de ebből általában 10 perc a bemutatkozással és az adminisztrációval telik el.
  • Az elindulás előtt az oktatód tájékoztatatása szerinti útirányt kell követnetek, természetesen a forgalmi szabályok betartásával.

1.) Elindulás:

  • Vedd fel a bukósisakot, állítsd és csatold be.
  • Ezt követően a motorkerékpárral a motor beindítása után határozottan, biztosan, egyenletesen, a szükséges berendezéseket, jelzéseket, világítást használva, körültekintően indulj el.
  • Indulás előtt hátrapillantással (a visszapillantó tükörből is) győződj meg a forgalomról.
  • Adj elsőbbséget a forgalomban résztvevők számára.
  • Az úttestre várakozóhelyről, kapukijáróból kihajtáskor az úttesten haladó járműveken kívül a gyalogosoknak (kerékpárúton haladóknak) is elsőbbséget kell adnod, valamint irányjelzést a forgalomba való bekapcsolódási irányodnak megfelelően.
  • A forgalmi okból történt megállás utáni elindulás esetén, a továbbhaladás veszélytelenségéről meg kell győződnöd!

Hibát jelent, ha

  • a benzincsapot nem nyitod ki;
  • nem adsz gyújtást;
  • a motort lefullasztod;
  • a pedálokat, a kormányt és a féket nem összehangoltan kezeled;
  • nem a forgalmi helyzetnek megfelelően közlekedsz
  • lassan vagy "erőszakosan" indulsz el a járművel;
  • a járművel nem egyenletesen gyorsítva indulsz;
  • a világítást (tompított fényszóró) nem kapcsolod be.

2.) A haladási sebesség megválasztása:

  • A motorkerékpárral a forgalomba való bekapcsolódás után a megfelelő sebesség-fokozatokat használva, egyenletesen és dinamikusan gyorsítva vedd fel a forgalom ritmusának megfelelő sebességet, de ne lépd túl a motorkerékpárra és útvonalra megengedett legnagyobb sebességet.
  • Vedd figyelembe az út-, a forgalmi-, a látási- és időjárási viszonyokat, továbbá a motorkerékpár sajátosságait.
  • Az igénybe vett úttest méretei, burkolata, útburkolati jelek, jelzőtáblák, jelzőfények, villamos-sínek figyelembevételével ismerd fel az úttest típusát, forgalmi rendjét.
  • A körülményektől függően mindig olyan sebességet válassz, hogy a motorkerékpár mozgása a közlekedés többi résztvevőjében ne keltsen bizonytalanságot cselekvési szándékod felől.
  • Tarts biztonságos követési- és oldaltávolságot.
  • Vezetés közben a kezelő- és irányító berendezéseket a forgalmi helyzetnek, az elvégzendő manővernek megfelelően összehangoltan kezeld.
  • Érzékeld a fékpedálra gyakorolt erő hatását és azt szükség szerint tudd módosítani.
  • Sebességváltáskor a motor-kerékpárral ne térjel a haladási iránytól!
  • A motorkerékpárral az útkereszteződéseket olyan sebességgel közelítsd meg, hogy a helyzet gyors felismerésével eleget tehess elsőbbségadási kötelezettségednek, e tekintetben másokat a sebességgel ne tévessz meg, és szükség esetén meg tudj állni!
  • Főútvonalon vagy védett útvonalon haladva az útkereszteződésnél körültekintően kell vezetned, felkészülve arra, hogy esetleg lassítani vagy fékezni kell, vagy irányváltoztatást kell végezni a főútvonalra vagy védett útvonalra kihajtó jármű vagy a járművek miatt.
  • Egyenrangú utak kereszteződésénél az út beláthatóságától függően fékezz, kapcsolj vissza, és ha indokolt, tovább fékezve (cm-sebességgel) haladj úgy, hogy eleget tehess az elsőbbségadási kötelezettségednek.
  • Pillants balra is, hogy az onnan érkezők szándékát is felismerhesd.
  • Kijelölt gyalogos átkelőhely közelében, és ahol a gyalogosok közlekedésére számítani lehet, motorkerékpárral úgy haladj, hogy meg tudj győződni arról, hogy közlekednek-e ott gyalogosok, vagy várható-e, hogy az odaérkezésedig az úttestre lépnek.
  • Szükséges mértékben csökkentsd a sebességet, figyeld a gyalogosokat, ha indokolt, további lassítással vagy megállással tegyél eleget elsőbbségadási kötelezettségednek.
  • A mozgásod legyen összhangban elsőbbségadási szándékoddal.

Hibát jelent, ha:

  • indokolatlanul és rendszeresen magas fordulatszámon működteted a motort;
  • felkapcsolásoknál nem gyorsítod fel eléggé a járművet, a motor rángat;
  • visszakapcsoláskor nem a haladási sebességnek megfelelő sebességi fokozatba kapcsolsz;
  • nem a forgalmi viszonyoknak megfelelően gyorsítasz, lassítasz, vezetésed "darabos";
  • nem törekszel a forgalmi, időjárási, látási és útviszonyoknak, a jármű sajátosságainak megfelelő sebesség megválasztására (indokolatlanul lassan haladsz);
  • a követési távolságot helytelenül választod meg;
  • álló járművek mellett a sebességhez mérten túl közel haladsz el.

3.) Nyomtartás, irányváltoztatás, kanyarodás

  • A motorkerékpárral a számodra megadott útszakaszon az arra vonatkozó közlekedési szabályok figyelembe vételével, a jobbra tartás szabályát ésszerűen alkalmazva a továbbhaladási szándékodnak megfelelő nyomvonalon haladj.
  • A lehetséges mértékben jobbra tartva közlekedj (az út szélén várakozó járművek közé ne hajts be, mellettük lehetőleg "ajtónyitásnyi" oldaltávolságot tarts).
  • A választott forgalmi sávon belül a forgalom ritmusát vedd fel.
  • A cselekvésed legyen előrelátó, kísérd figyelemmel a forgalom többi résztvevőjét (a mögöttes forgalmat, és azok mozgását is).
  • Illeszkedj be a kialakult forgalom rendjébe.
  • Sávváltoztatásokat irányjelzéssel, kellő körültekintés mellett (a mögöttes és az igénybe veendő sáv forgalma és a motorkerékpár melletti forgalom figyelésével), a megfelelő sebesség megválasztásával, határozottan kell végrehajtanod.
  • A kikerülést, előzést kellő körültekintés után – ha irányváltoztatással jár – jelezve, megfelelő szögben kihúzódva, és határozottan hajtsd végre.
  • Az előzendő jármű, a kikerülendő álló jármű, illetve egyéb akadály, továbbá a gyalogosok mellett biztonságos oldaltávolságot tarts.
  • A biztonságos oldaltávolság megválasztásakor vedd figyelembe a saját és a közlekedő társaid járműveinek sebességét, az úttesten haladó gyalogosok mozgását, a járművek menettulajdonságait és egyéb jellemzőit (pl. pótkocsis szerelvény, állati erővel vont jármű, egy nyomon haladók stb.), az út-, a forgalmi-, a látási- és az időjárási viszonyokat (síkos, sáros, gödrös út, oldalszél stb.).
  • A kanyarodásokat a kanyarodás szabályainak betartásával, a közúti jelzések figyelembevételével hajtsd végre.
  • Kanyarodási szándékot kellő körültekintés után előbb jelezd, és csak azután fékezz, illetve készülj fel a manőverre.
  • Ha előzetesen nem kötelező megállni, fékezés után kapcsolj vissza, a használd a motorféket, szükség szerint tovább fékezz, és csak akkor gyorsíts ismét, ha meggyőződtél a kanyarodás veszélytelenségéről.
  • Vedd figyelembe az útkereszteződés és a motorkerékpár, illetve más járművek jellemzőit.
  • Kanyarodáskor a kormányt a kanyar ívének és a motorkerékpár sebességének megfelelően fordítsd.
  • Útkereszteződés előtt a forgalmi rendet figyelembe véve a kanyarodási szándékodnak megfelelően sorolj be.
  • Ha a besorolás irányváltoztatással (sávváltoztatással) jár, akkor a besorolást az ide vonatkozó szabályok betartásával hajtsd végre.

Hibát jelent, ha:

  • kormányfogásod, iránytartásod bizonytalan, merev, helytelen;
  • jobbra tartás okán a parkoló járműveket "szlalomozva" kerülgeted;
  • kanyarban szakaszosan kormányozol, szabályos területen, de helytelen íven kanyarodsz;
  • irányváltoztatás előtt – amikor azt semmi sem indokolja – előbb fékezel, és csak azután jelzel;
  • a mögöttes forgalmat nem rendszeresen (csak a manőverek alkalmával) ellenőrzöd;
  • a járműved melletti forgalmat nem kíséred figyelemmel;
  • előzéskor, kikerüléskor hirtelen kormánymozdulattal (meredeken) húzódsz ki;
  • az előtted lévő akadályt nem veszed kellő időben észre;
  • a jobbra vagy balra kanyarodásra kínálkozó alkalmat nem használod ki;
  • a besorolást késve, de egyébként szabályosan hajtod végre;
  • nem a továbbhaladási szándékodnak megfelelően sorolsz be.

4.) Helyzetfelismerés, jelzések figyelembe vétele, adása, észlelése

  • Ismerd fel az úttest típusát, forgalmi rendjét, a rád vonatkozó közúti jelzéseket és azoknak megfelelően közlekedj.
  • Az útkereszteződéshez közeledve tudnod kell, hogy a haladásod irányának megfelelően mi szabályozza az áthaladási elsőbbséget, a besorolást, a jobbra vagy a balra bekanyarodást.
  • A helyzet gyors áttekintésével győződj meg arról, hogy kinek és hogyan (lassítással vagy megállással) kell elsőbbséget adni.
  • Elsőbbséggel rendelkező útvonalon, útkereszteződés felé haladva fel kell ismerned, hogy elsőbbséged van ("Főútvonal", illetve az "Útkereszteződés alárendelt úttal" jelzőtábla stb.).
  • Az elsőbbségről lemondhatsz, hogy ha ezzel a forgalom többi résztvevőjén vagy valamelyik szorult helyzetbe került közlekedési társadon segíteni tudsz.
  • Le kell mondanod az elsőbbségről minden olyan esetben, amikor balesetveszélyt vagy balesetet kell megelőzni, illetőleg elhárítani!
  • Ha az útkereszteződésben a forgalmat rendőr irányítja, akkor a rendőr jelzéseinek megfelelően kell cselekedned.
  • Ha a forgalmat fényjelző készülékkel irányítják, a zöld jelzésnél győződj meg arról, hogy az áthaladási, kanyarodási lehetőséged valóban biztosított-e.
  • Tudnod kell, hogy mi a különbség a kör és a nyíl alakban világító zöld jelzés között, és ennek megfelelően mi a teendőd a jobbra vagy a balra kanyarodáskor.
  • Sárga jelzésnél állj meg, amennyiben a jelzést féktávolságon kívül kapod, és a kereszteződés előtt biztonságosan meg tudsz állni.
  • Ha a jelzést féktávolságon belül kapod, törekedj a kereszteződés mielőbbi elhagyására.
  • Piros jelzésnél állj meg.
  • Piros-sárga jelzés esetén a kereszteződéshez közeledve - a közlekedőtársak mozgását is figyelve - sebességet tartva (esetleg csökkentve) várd ki a zöld jelzést, és ha lehet, megállás nélkül folytasd utadat.
  • Álló motorkerékpárral készülj fel az indulásra, hogy zöld jelzésre egyenletesen, rángatás nélkül, gyorsítva tudj elindulni.
  • Villogó sárga jelzésnél fokozott óvatossággal és körültekintéssel közelítsd meg aa villogó-sárga lámpával biztosított veszélyes helyet vagy útkereszteződést.
  • A veszély jellegétől függően cselekedj, készülj fel az esetleges megállásra is!
  • A kereszteződésben, ha a forgalmat nem irányítják, a főútvonal és az elsőbbséget szabályozó táblák az irányadók vagy az egyenrangú utak kereszteződésére vonatkozó szabályok a meghatározóak, tartsd be az ide vonatkozó szabályokat.
  • Ha az útkereszteződés előtt "Állj! Elsőbbségadás kötelező" tábla van, megállásra felkészülten kell a kereszteződést megközelítened, és meg kell állnod a kötelező megállás helyét jelző vonalnál (a vonal előtt), annak hiányában pedig az útkereszteződésbe való behajtás előtt.
  • A keresztező járműforgalom elsőbbségének biztosítását követően kellő körültekintéssel kell elindulnod.
  • Meg kell győződnöd, hogy védett útvonalon haladnak-e a járművek és elsőbbségüket (szükség esetén) ismételt megállással is meg kell-e adnod.
  • A kötelező megállás helyét jelző vonal hiányában ott kell megállnod, ahonnan a keresztező forgalmat már látod, de még nem zavarod (illetőleg akadályozod), és az elsőbbség megadása után biztonságosan tudod folytatni utadat.
  • Ha az útkereszteződés előtt "Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla van, a kereszteződést úgy kell megközelítened, hogy a keresztező járműforgalom és a kijelölt gyalogos átkelőhelyen haladó gyalogosok számára - ha kell megállással is - elsőbbséget tudj adni.
  • Kijelölt gyalogos átkelőhely felé úgy haladj, hogy szükség esetén megállással is biztosítani tudd a gyalogosok elsőbbségét, és e tekintetben őket a sebességeddel ne téveszd meg.
  • A kijelölt gyalogos átkelőhelyen való áthaladáskor, illetve a megállás utáni elinduláskor a gyalogosok és a motorkerékpár között – a gyalogosok folyamatos haladására számítva – mindig kellő és biztonságos oldaltávolságot tarts.
  • Fokozott figyelemmel kísérd mozgásukat, magatartásukat, és csak akkor gyorsíts, ha a kijelölt gyalogos átkelőhelyet, a "gyalogosok vonalát" elhagytad.
  • Vasúti átjáróhoz közeledve, annak jellegétől és beláthatóságától függően csökkentsd a sebességet, fénysorompó esetén a villogó fehér jelzésnél is csak azután hajts rá a vasúti átjáróra, ha az áthaladás veszélytelenségéről meggyőződtél.
  • Végig tartsd be a motorkerékpár kivilágítására vonatkozó előírásokat.
  • Mindig meg kell győződni arról, hogy a jelzőberendezéssel adott jelzéseidet mások is észreveszik-e, és azokra megfelelő módon reagálnak-e.
  • Amennyiben lemondasz az elsőbbségedről, vagy gyalogosokat engedsz át magad előtt úgy mozogj, hogy az összhangban legyen az elsőbbségadási szándékoddal.
  • Észre kell venned a közlekedő társak hang-, fény- vagy kézjelzését.

Hibát jelent, ha:

  • a kereszteződés előtt - a körülményekhez képest - túlságosan távol kezded ela lassítást;
  • a közlekedési helyzetet lassan ismered fel;
  • a helyes besorolás után elsőbbségadás vagy manőver céljából nem ott állsz meg a járművel, ahonnan a helyzetet felismerhetnéd;
  • a közúti jelzésekre kissé késve, de helyesen reagálsz;
  • piros-sárga jelzésnél nem készülsz fel az indulásra;
  • tilos jelzésnél behúzott tengelykapcsoló karral, sebességi fokozatba kapcsolva állsz a járművel;
  • járdán lévő gyalogosokat az úttestre "csalogatod";
  • kissé késve vagy félrevezetően adsz irányjelzést;
  • nem kellő ideig - rövid ideig- adsz irányjelzést;
  • nem győződsz meg arról, hogy jelzéseidet észlelték-e a közlekedő társaid;
  • a közlekedési társak jelzéseire nem megfelelő módon reagálsz;
  • a mögöttes és a jármű melletti forgalmat nem figyeled rendszeresen.

5.) Lassítás, megállás

  • Mindig az út-, a forgalmi-, a látási- és időjárási viszonyoknak megfelelően lassíts!
  • A lassítást gördülő fékezéssel hajtsd végre! Tartsd be a lassítás (megállás) helyes technikai sorrendjét.
  • Forgalomból való "kiálláskor" kellő körültekintés mellett kapcsold az irányjelzőt, és csak ezután kezdj fékezni.

Hibát jelent, ha:

  • a megálláskor a motort lefullasztod;
  • a fékberendezéseket nem a megfelelő erővel vagy módon működteted, illetve a fékerőt nem vagy képes módosítani;
  • lassításod nem egyenletes;
  • nem megfelelő az irányjelzésed és a fékezésed sorrendje;
  • az előtted álló jármű mögött vagy a melletted álló jármű mellett, túl közel állsz meg.

6.) Forgalmi szabályok gyakorlati alkalmazása

  • A közlekedés általános rendelkezéseit, a közúti jelzéseket, a járműközlekedésre vonatkozó szabályokat ismerd, tudd a gyakorlatban alkalmazni, és azoknak megfelelően közlekedj.
  • A vizsgabiztos értékeli azoknak a szabályoknak megfelelő műveleteknek vagy manővereknek a végrehajtását is, amelyek a korábbi minősítési pontoknál nem szerepeltek.
  • Tudd, hogy az vizsgateljesítményed értékelésekor a konkrét helyzetekben elkövetett hibákat, a pontatlanul, vagy a helytelenül végre-hajtott műveleteket, manővereket a szabálytalanság mértékétől függően fogja a vizsgabiztos mérlegelni.

Internetes jelentkezés a tanfolyamra

© 2014-2016 NON-STOP Autósiskola Kft. · Minden jog fenntartva.